Logopēda 15 padomi
Logopēda 15 padomi vecākiem
- Runas attīstību veicinās „agra” atteikšanās no knupīša lietošanas. Knupītis ir nekaitīgs pirmajā dzīves gadā. Taču tā ilga lietošana var kaitēt, jo zobi un mēle ieņem nepareizu stāvokli mutē. Kā rezultātā veidojas nepareizs sakodiens, un cietīs arī skaņu izruna.
Pārējos padomus atveriet šeit...
Kā veicināt pirmsskolas vecuma bērnu dzirdi?
Kā veicināt pirmsskolas vecuma bērnu dzirdi?
Dzirdi un līdz ar to arī runas attīstību veicinās tas, ka Jūs no dzimšanas ar bērnu runāsiet, lasīsiet īsus, vecumam atbilstošus stāstus un tos pārrunāsiet, spēlēsiet spēles, kur jāklausās un jāatdarina skaņas, mēles kustības.
Dzirde ir viens no svarīgākajiem cilvēka maņu orgāniem, jo pateicoties dzirdes funkcijai mēs spējam izprast apkārtnes skaņas, ar laiku saprast to nozīmi, un laba dzirdes funkcija nodrošina iespēju apgūt valodu, spēju runāt.
Dzirdes sajūta rodas jau 26. grūtniecības nedēļā, kad auglis dzird pirmās skaņas – mammas balsi, sirdspukstus.
Tālāk lasiet šeit...
Kā palīdzēt bērnam iepazīt burtu pasauli?
Zinātnieki ir pierādījuši, ka bērns mācās lasīt tāpat kā apgūst runu, tas ir pēc skaņām. Sākumā bērns ir spējīgs izrunāt atsevišķas skaņas lēnā tempā. Temps pakāpeniski pieaug. Ar laiku bērns var ne tikai izrunāt, bet arī uztvert vārdus, kuri tiek izrunāti normālā tempā. Patiesībā smadzenes strādā ar atsevišķām skaņām, apvienojot tās vārdā, tikai tas notiek daudz ātrākā tempā. Tāpat smadzenes strādā arī pie lasīšanas – apstrādā atsevišķas skaņas, kuras mēs uztveram kā vārdu. Šis process notiek ļoti ātri. Lasīšanas sākums ir skaņu pasaules uztvere.
Bērns un TV
Bērns un TV, dators
Vai tas, ka cilvēkam ir rokas, ir labi vai slikti? Labi, ja rokas būvē, spēlē, dara darbu. Slikti, ja sit, posta, zog. Tāpat ir arī ar televīziju un citiem informācijas līdzekļiem. Tie ir labi vai slikti atkarībā no motivācijas un pielietojuma.
Vairāk lasiet šeit...
Kur palicis R?
Kur palicis "r"?
Tā ir visgrūtāk izrunājamā skaņa, jo artikulācijas procesā piedalās visi mēles muskuļi. Ir bērni, kuri šo skaņu sāk izrunāt no trim gadiem, taču pārsvarā tā izveidojas tikai 5-7 gadu vecumā. Līdz piecu gadu vecumam bērns var skaņu [r] aizstāt ar citu – vieglāku, bet pareizu dzimtās valodas skaņu. Bieži bērni skaņas [r] vietā izrunā citas skaņas. Piemēram: [l], sakot „Līga”, nevis „Rīga”; [j], sakot „joka”, nevis „roka”; vai arī [v], sakot „vipa”, nevis „ripa”. Taču to var arī izlaist vispār, piemēram, „eksis”, nevis „Reksis”. Šādos gadījumos bērnam jāspēj sadzirdēt skaņu [r] un jāprot to saklausīt, kurā vārda daļā tā atrodas – sākumā, vidū vai beigās, kā arī jāiemācās atšķirt skaņu [r] no [l], [j] vai [v], kā arī spēt pacelt mēles galu, dziļi ieelpot un stipri izelpot, lai iekustinātu mēles galiņu.
Lasīt tālāk šeit...
Intelektuālās spēles
7.03.2016.
Intelektuālās spēles domāšanas un runas attīstībai bērniem vecumā no 5 gadiem
Dažādas spēles, konstruēšana, veidošana, zīmēšana, lasīšana attīsta tādas domāšanas operācijas kā vispārināšana, salīdzināšana, cēloņu-seku likumsakarību izpratni un spēju spriest. Valoda un domāšana ir vienas parādības divas puses: bez valodas nevar būt domāšana, un bez domāšanas nevar būt valodas. Tādēļ ir ļoti svarīgi attīstīt domāšanu, kas savukārt sekmēs arī valodas attīstību, un otrādi.
Un vecāki var būt lieliski palīgi saviem bērniem. Taču domāšanas attīstībai ir jābūt sistemātiskai un regulārai. To var attīstīt ne tikai mājās, bet arī ceļā uz mājām, pastaigas laikā. Galvenais ir radīt pozitīvu emocionālo noskaņojumu.
Tālāk lasīt šeit (uzspiežot)
Dabas materiālu izmantošana
Dabas materiālu izmantošana valodas attīstībai un traucējumu novēršanai.
Bērniem ar valodas attīstības problēmām ir vērojama vāji attīstīta roku sīkā muskulatūra. Zinātnieki ir konstatējuši runas un roku sīkās muskulatūras ciešu saistību, kas balstās uz CNS darbības īpatnībām. Dabas materiāli attīsta ne tikai bērna izziņas procesus, bet arī veicina artikulācijas aparāta (lūpu, mēles), elpošanas, dzirdes un roku sīkās muskulatūras attīstību.
Vingrinājumus ar kastaņiem,lapām,čiekuriem, priežu skujām, zīlēm un ogām lasīt šeit...
Skaņu izruna
Skaņu izrunas traucējumi (dislālija).
Dislālija - skaņu izrunas traucējums, pastāvot pilnīgai fiziskai dzirdei, pietiekamam vārdu krājumam, pareizi veidotiem teikumiem un saglabātai runas aparāta darbībai. Lasīt tālāk šeit...
Artikulācijas aparāta sagatavošana pareizas skaņu izrunas veidošanai.
Visefektīvākais līdzeklis artikulācijas aparāta sagatavošanai skaņu veidošanai ir artikulācijas vingrinājumi. Šos vingrinājumu kompleksus ir izstrādājuši speciālisti - logopēdi. Šie vingrinājumi izstrādāti dažādām muskuļu grupām. Lasīt tālāk šeit...
Bērna runas un valodas priekšnosacījumi
"Valoda nāk mums līdzi no bērnības ar mātes un tēva mīļumu, ar vecmāmiņas teikto pasaku un tautasdziesmu burvību.
Tā ir saprotama, nomierinoša, labskanīga un daiļa, ja pareizi ir izrunāta ik skaņa, ik vārds.
Ikvienam jācenšas panākt, lai viņa valoda būtu raita, skanīga, skaista."
Brigita Skromule
Vecākus ļoti bieži interesē jautājums: kāpēc mans bērns nerunā vai runā ļoti slikti? Bieži vien tas ir saistīts ar bērna vispārīgo attīstību, dažādām ar veselību saistītām problēmām, piemēram, pavājinātu dzirdi, redzes traucējumiem, valodas traucējumiem, mazaktīvu un mazkustīgu artikulācijas aparātu. Tas viss neļauj bērnam viegli un saprotoši sarunāties ar cilvēkiem, rotaļāties ar citiem bērniem, aizkavē izzināt apkārtējo pasauli. Jebkurš runas traucējums var atspoguļoties bērna darbībā, uzvedībā.
Dažkārt bērni, kuriem ir runas traucējumi, sākot apzināties savas nepilnības, kļūst kautrīgi, mazrunīgi, nepārliecināti.
Bērni jau no dzimšanas iekļaujas saskarsmes procesā. Bērna valoda savas attīstības pirmssākumos ir viņa sajūtu un pārdzīvojumu izpausmes līdzeklis. Pateicoties vārdam veidojas domas. Valoda un domāšana neeksistē viena bez otras. Ar domāšanu mēs atspoguļojam apkārtējo īstenību un ar valodas palīdzību šīs domas izsakām. Attīstot bērna valodu vienlaikus tiek veicināta arī intelekta un emociju attīstība. Taču valodas apgūšana ir sarežģīts, katram cilvēkam individuāls process. Tādēļ arī daļa bērnu sāk runāt agri, bet dažiem valoda attīstās novēloti.
Mūsdienās arvien vairāk saasinās problēma, kas saistīta ar bērna valodas un runas attīstību, jo, lai bērna valoda attīstītos svarīgi ir vairāki priekšnosacījumi:
1. laba vecāku veselība;
2. normāla mātes grūtniecība un normālas dzemdības;
3. normāla bērna galvas smadzeņu darbība un laba bērna veselība;
4. skaidra, nesteidzīga, bērnam saprotama un gramatiski pareiza vecāku runa;
5. ekoloģiski tīra vide, kā arī labvēlīga sociālā vide.
Logopēdes Dianas Sproģes konsultācijas vecākiem
Cetutdienās - 17.00 - 18.15